• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
10
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

دین و مردم دست به‌ دست هم دهند، مردم‌سالاری دینی تشکیل می‌شود

  • کد خبر : 82
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
دین و مردم دست به‌ دست هم دهند، مردم‌سالاری دینی تشکیل می‌شود
ما مشکلات زیادی در حوزه پژوهش و علم داریم. همچنین با چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده‌ای در این حوزه‌ها روبرو هستیم. ما نمی‌توانیم بدون منطق و روش‌های هدفمند، یک مبارزه علمی و جهاد علمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با علوم و دانشگاه بشری آغاز کنیم. این روحیه بلندپروازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید منطقی کنیم و مبارزه‌مان همراه با علم باشد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: دانشگاه امام حسین(ع) از دل دانشگاه جنگ برخاست و دانشگاه جنگ از دل سپاه پاسداران بیرون آمد و اصولا انقلاب اسلامی ما که آغاز کردیم، با قلم آغاز شد و همیشه نگاه‌مان به علم و دانشگاه بود.

وی افزود: همچنین دانشگاه برای سپاه اهمیت بسیاری داشت. سال‌های 62 و 63 در این منطقه حضور داریم، یک پادگان آموزشی به نام پادگان آموزشی امام حسین(ع) زیر نظر سپاه فعالیت می‌کرد. آن زمان که به‌شدت نیاز به نیرو، پاسدار و بسیجی بودیم تا جبهه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر کنیم، نیازمند آموزش رزمندگان بودیم و دقیقاً در وسط جنگ تصمیم گرفتیم پادگان آموزشی امام حسین(ع) را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به دانشگاه کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: انقلاب ما تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) ادامه خواهد یافت و تا آن زمان این جنگ هم ادامه دارد و خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید برای مبارزه تاریخی آماده کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که جنگ به اتمام رسید، طی 3 یا 4 سال بیش از 70 جلسه به صورت هفتگی تحت عنوان جهاد علمی و تحول علمی آغاز و تشکیل شد تا دانشگاه به نوعی مسیر تحول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند.

رضایی اظهار داشت: بسیج دانشجویی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان هسته‌های علمی تعریف کردیم و معتقد بودم اساس پیشرفت کشور در شکوفایی، تحولات علمی و فناورانه است، بدون علم و فناوری ما نمی‌توانیم به همه اهداف انقلاب دست یابیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که علم، سلطان است و با علم می‌توان حکومت‌های پایدار و اقتدارهای ابدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست کرد. همچنین امام راحل فرموده‌اند که بعثت پیامبر اسلام(ص) تحول علمی بود و با این نگاه انقلاب به علم می‌رسد و قرآن سند این علم است. این مبانی عمق و ریشه رهبران انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دانش تشکیل می‌دهد. منشا تمام علوم از قرآن است و آن چنان این ذخیره مملو از ایده و مفاهیم و کلمات بنیادین است که همه دانش بشر هم در آینده جمع شود، گوشه‌ای از مفاهیم قرآن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل خواهد داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دانشگاه برای جهاد کبیر، مستمر و غلبه بر مشکلات کشور و موانع آن شکل گرفت، هرچند تاکنون فراز و نشیبی داشت و با نوساناتی روبرو بود، اما اگر امروز به این نقطه رسیده است همراه با تحول بود و شاهد جهش‌های بزرگی در آینده خواهیم بود.

رضایی افزود: همه باید تلاش کنیم و همان‌طور که سپاه در محور دفاع بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) هم باید پیشتازترین دانشگاه کشور در تولید علم و تعالی معنویت قرار بگیرد و به کشور خدمات شایسته ارائه کند.

وی اظهار داشت: ما مشکلات زیادی در حوزه پژوهش و علم داریم. همچنین با چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده‌ای در این حوزه‌ها روبرو هستیم. ما نمی‌توانیم بدون منطق و روش‌های هدفمند، یک مبارزه علمی و جهاد علمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با علوم و دانشگاه بشری آغاز کنیم. این روحیه بلندپروازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید منطقی کنیم و مبارزه‌مان همراه با علم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت یادآور شد: امام راحل با یک سوال پاسخ‌دار انقلابی به‌پا کرد و پرسش این بود که حکومت‌داری در عصر مدرن چگونه باید باشد؟ ایشان پاسخ دادند که دین و مردم می‌توانند دو رکن سیاست جدیدی باشد. اگر دین و مردم دست به دست هم دهند، حکمرانی جدیدی به نام ولایت فقیه به وجود می‌آید و در نهایت مردم‌سالاری دینی تشکیل می‌شود.

رضایی بیان کرد: مشکلات عظیمی و کارهای عظیمی روبروی ماست که باید با تولید علم و نوآوری از پس آنها بر بیاییم که البته دنیا هم با این شیوه عمل می‌کند.

وی افزود: انقلاب ما نمی‌تواند پیوندهای غیرمنطقی با فلسفه و علم داشته باشد، بلکه باید پیوندش طبیعی، ذاتی و واقعی باشد. این ماموریت عظیم به عهده چه کسانی است؟ دانشگاه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید برای چنین فضایی آماده کند و مقالات و کتاب‌های ما باید در رقابت‌های بین‌المللی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اثبات برسانند؛ یعنی مقالات ما باید به جهان برسد و با دیگر مقالات جهان رقابت جدی داشته باشد. ما باید برتری علمی و فلسفه‌ای داشته باشیم.

رضایی افزود:‌ هویت‌یابی و بازگشت به هویت امروز در سیاست وارد شده است. اگر اینجا صحبت از تحول می‌کنیم، این‌طور نباشد که به تحولات دنیا توجه نکنیم.

وی افزود: انقلاب سرآغاز عصر جدیدی است و تنها نباید در جنگ و جبهه ظهور و بروز داشته باشد، بلکه باید در صحنه علم و دانش هم ظهور و بروز داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پایان اظهار داشت: اگر مروری بر بیانیه گام دوم و ابلاغیه مقام معظم رهبری داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در این بیانیه پس از تحلیل‌های مفصل، ایشان 7 محور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد توجه قرار دادند که اولین محور آن تولید علم و پژوهش است. امیدواریم دانشگاه جامع امام حسین(ع) با این انگیزه بتواند در تحولات علمی پیشگام باشد.

لینک کوتاه : http://www.safareamn.ir/?p=82

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0