• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11
راهنمای پیش‌بینی اثرات پدیده‌های جوی به‌روزرسانی می‌شود

تداوم خسارت‌های پدیده‌های جوی علی‌رغم صدور هشدارهای دقیق

  • کد خبر : 761
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
تداوم خسارت‌های پدیده‌های جوی علی‌رغم صدور هشدارهای دقیق
سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید با وجود صدور هشدارهای دقیق و به‌هنگام هواشناسی، پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی همچنان خسارت‌های فراوانی برجای می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سفر امن، سازمان جهانی هواشناسی خبر داده است که این روزها در حال به‌روزرسانی برخی از دستورالعمل‌های مربوط به سال ۲۰۱۵ خود است؛ از جمله دستورالعمل‌هایی در مورد پیش‌بینی پیامدهای پدیده‌های جوی چندمخاطره و خدمات هشدار (IBFWS). دستورالعمل‌هایی که بهترین راهکارها را در زمینه توسعه موثر سیستم‌های هشداردهنده آب و هواشناسی به‌منظور بهبود ایمنی عمومی ترویج می‌کنند.

این سازمان می‌گوید، مخاطرات آب و هوایی و اقلمیی، سالانه جان بسیاری از مردم را در سراسر دنیا می‌گیرد و خسارت‌های قابل‌توجهی را به دارایی‌ها و زیرساخت‌ها وارد می‌سازد؛ خسارت‌هایی با پیامدهای طولانی‌مدت اقتصادی-اجتماعی که علی‌رغم پیش‌بینی‌ها و هشدارهای دقیق و به‌هنگام هواشناسی به دلیل عدم درک اثرات بالقوه آن‌ها توسط مدیریت‌کنندگان شرایط اضطراری، نهادهای مدنی و عموم مردم به بار می‌آید.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است که دومین نسخه از دستورالعمل‌های خود را که شامل ۶ فصل می‌شود تا اواخر سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد؛ این دستورالعمل‌ها مجموعه توصیه‌هایی است که دسامبر ۲۰۱۹ در سمپوزیوم خدمات‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران در دفتر Met انگلیس ارائه شد.

سمپوزیومی که در آن شرکت‌کنندگانی از بیش از ۲۰ سازمان‌ و سرویس‌ ملی آب و هواشناسی، مؤسسه‌های تحقیقاتی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، جوامع هلال احمر، بانک جهانی، برنامه جهانی غذا، سیستم‌های خطر و اقلیم و سیستم‌های اخطار اولیه(CREWS) را گرد هم آورده بود.

دستورالعمل‌های سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی هواشناسی بر این فرض استوارند که صرفا صدور یک پیش‌بینی خوب یا هشدار درباره شرایط آب و هوایی به تنهایی کافی نیست و مردم نیازمند اطلاعاتی برای اطمینان یافتن از ایمنی و محافظت از اموال خود و شرایطی هستند که ممکن است در پی این مخاطرات به بار آید.

به گفته WMO قرار است نسخه جدید این دستورالعمل‌ها، اطلاعات عملی و مطالعات موردی را در مورد نحوه اقدام بر اساس پیش‌بینی‌ها و  هشدارهای صادرشده توسط مراکز و سازمان‌های ملی آب و هواشناسی مهیا ‌کند؛ اطلاعاتی که با در نظر گرفتن پیامدهای پدیده‌های جوی چندمخاطره به ارائه هشدارهای لازم می‌پردازد.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید، نسخه جدید این دستورالعمل‌ها، مجموعه‌ای از تجربیات، درس‌ها و آموزه‌های فرا گرفته‌شده از مشارکت‌کنندگان حاضر در سمپوزیوم دسامبر ۲۰۱۹ را شامل می‌شود؛ ابن درس‌ها برای تقویت ارائه خدمات پیش‌بینی و هشدار مبتنی بر کارآمدی و به‌منظور حمایت از زندگی، معیشت و دارایی‌ها خواهند بود که به طور خاص بر اقشار آسیب‌پذیر تمرکز دارند و متشکل از شیوه‌ای عملی و واضح خواهند بود.

لینک کوتاه : http://www.safareamn.ir/?p=761

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0